Taras widokowy i ścieżka pieszo-rowerowa na dawnym moście kolejowym Siekierki – Neurüdnitz są już prawie gotowe. Niemiecka część spektakularnej turystycznej inwestycji powinna zostać sfinalizowana do końca roku. To będzie wyjątkowa przeprawa przez Odrę i atrakcja nie tylko dla podróżujących na dwóch kółkach.
Potencjał tego miejsca jest ogromny – zachwycająca przyroda Doliny Dolnej Odry, nowoczesna infrastruktura rowerowa i efektowne połączenie transgranicznych regionów. Nowa funkcja nieco zapomnianej 660-metrowej przeprawy kolejowej zapowiada się na turystyczny hit Pomorza Zachodniego. Na stalowej konstrukcji mostu Siekierki – Neurüdnitz powstała platforma widokowa, a miejsce po torach wypełniły specjalne płyty kompozytowe z nawierzchnią dostosowaną do ruchu rowerowego.
- To spektakularny wjazd na naszą Trasę Pojezierzy Zachodnich, a dla jadących na niemiecką stronę – początek najwygodniejszej i najkrótszej drogi do Berlina. Miejsce, które na pewno będzie bardzo popularne wśród rowerzystów, ale też symboliczne miejsce przyjaźni, miejsce powitań, miejsce transgranicznych spotkań. Taki wyjątkowy łącznik Pomorza Zachodniego i Brandenburgii – mówi marszałek województwa Olgierd Geblewicz.
Przebudowa dawnej kolejowej przeprawy w 85 procentach finansowana jest z funduszy Interreg Va, dedykowanych właśnie transgranicznym projektom. Prace po polskiej stronie – o wartości 11 mln 791 tys. zł brutto – są już bardzo blisko finału.
Zakończono malowanie konstrukcji mostu, odrestaurowano dwa przyczółki mostu, ścieżka pieszo-rowerowa i miejsce odpoczynku z ławami i stojakami – też gotowe. Na tarasie widokowym zostały roboty wykończeniowe i ogólna kosmetyka: wykonanie napisów, znaków, montaż pulpitów edukacyjnych etc. Następnie potrzebny będzie czas na uzyskanie wszelkich niezbędnych odbiorów i zgód formalnych. Jak zapewnia inwestor – Zespół Parków Krajobrazowych Województwa Zachodniopomorskiego – obiekt zostanie oddany do użytku najpóźniej w maju br.
Niemiecka część inwestycji ma zostać wykonana, zgodnie z harmonogramem, do końca roku. Późniejszy termin wynika m.in. z uwarunkowań przyrodniczych (siedliska chronionych gatunków ptaków), ale również warunków funkcjonowania międzynarodowej drogi wodnej. Po polskiej stronie most biegnie nad rozlewiskami, u sąsiadów – nad rzeką, po której odbywa się żegluga.
Wiosną 2022 r. Siekierki staną się prawdopodobnie najsłynniejszym polsko-niemieckim rowerowym przejściem granicznym, ale już dziś w tej okolicy można spotkać wielu miłośników dwóch kółek. Przyciąga ich kilkadziesiąt kilometrów wygodnych i bezpiecznych szlaków przez pojezierza Myśliborskie i Choszczeńskie. Do Trzcińska Zdroju prowadzi 37 km drogi rowerowej o nawierzchni bitumicznej. W rejonie Barlinek – Pełczyce – Choszczno gotowych jest ok. 30 kilometrów tras. Budowane są kolejne, brakujące odcinki, m.in. na wschód i na zachód od Myśliborza: Trzcińsko – Góralice, Dobropole – Pniów, Myślibórz – Głazów. Pod Barlinkiem realizowany jest ponad 6-kilometrowy fragment Mostkowo – Dzikowo.
- Już w tym roku Trasa Pojezierzy Zachodnich zyska ważne łączniki. Będzie można komfortowo przejechać około sto kilometrów od polsko-niemieckiej granicy – tłumaczy marszałek Olgierd Geblewicz. – Wycieczki rowerowe przez krainy jezior i lasów to atrakcja dla mieszkańców województwa i przyjeżdżających do nas gości. Stawiamy na ekologię, zdrowie, aktywny wypoczynek. Rozbudowa infrastruktury turystycznej sprawia, że jesteśmy najchętniej odwiedzanym województwem w Polsce. Inwestycja Siekierki – Neurüdnitz jeszcze bardziej otworzy, dosłownie i w przenośni, Pomorze Zachodnie dla turystów – podsumowuje marszałek Olgierd Geblewicz.
Przebudowa mostu w Siekierkach realizowana jest według projektu architektoniczno-budowlanego szczecińskiego biura MXL4 architekci. Wykonawcą prac jest INTOP Skarbimierzyce Sp. z o.o.
Więcej informacji o rowerowych i turystycznych atrakcjach Pomorza Zachodniego znajduje się na:
Źródło: http://wzp.pl/